Bungypump walking - ställ in din stav

 

 

1. Vänd staven upp och ner, justera så att det känns bekvämt, ungefär i brösthöjd (inledningsvis kan det vara lämpligt att justera staven 5-10 cm lägre eftersom det då är enklare att lära sig rätt teknik). Lås inställningen genom att hålla i mellanröret (B) och vrida fast underröret (C).OBS! Underröret får inte skjutas in längre än reflexmarkeringen.

2. Justera handledsremmen genom att dra i nedersta remmen för att få ut spärren, håll fast i utdraget läge, justera remmen till lagom längd, tryck in och håll spärren intryckt, gör samtidigt ett lätt ryck i den mittersta remmen för att låsa inställningen.

3. För in handen i öglan underifrån. Ta sedan tag i staven handtag. Håll i staven med ett mjukt och avslappnat grepp.

4. Placera staven i bakkant av främre foten eller strax bakom hälen. Sätt ner staven "mjukt"  i marken och tryck sedan ifrån och håll staven nedpressad tills det är dags att ta nästa steg. Tänk på att handen med den nedpressade staven ska komma så långt bak att den passerar höften. Gå eller jogga, sätt i omväxlande vänster arm och höger ben. Tänk på att: vara rak i ryggen, sänka ner axlarna, dra in magen och ha blicken rakt fram. Armen ska vara lätt vinklad och hela armen ska vara med i pendelrörelsen, det är axelleden (inte armbågsleden) som ska arbeta. Staven ska alltid luta snett bakåt i en vinkel på cirka 45 grader.

 

Vem kan använda BungyPump?

LÄS MER HÄR!

 

TRÄNINGSFILM

 

 2013-06-01

TRÄNINGSPROGRAM  

framtaget i samarbete med 

Ladda ner PDF-fil här!

 

2013-01-01

TRÄNINGSPROGRAM 

framtaget i samarbete med

Carina Koksch (Tyskland)

Ladda ner PDF-fil här!

 

 

Rekommendation: Det går alldeles utmärkt att använda BungyPump-stavarna vinter som sommar, men när de inte används, förvara stavarna inomhus så håller de längre.

 

 

 

Träna rätt

När du går med BungyPump-stavar ska du tänka på att vara rak i ryggen, sänka ner axlarna, dra in magen och ha blicken rakt fram. Armen ska vara lätt vinklad och hela armen ska vara med i pendelrörelsen, det är axelleden (inte armbågsleden) som ska arbeta. Staven ska luta snett bakåt (cirka 45 graders vinkel). Placera staven i bakkant av den främre foten eller strax bakom hälen (staven ska aldrig sättas ner i marken framför foten). Sätt ner staven ”mjukt” i marken och pressa sedan ner. Håll emot tills det är dags för nästa steg. Tänk på att handen med den nedpressade staven ska komma så långt bak att den passerar höften. Gå växelgång (höger fot och vänster arm fram samtidigt och sedan tvärtom).

 

 

Har du svårt att hitta rätt växelgångsteknik?

 

Sätt in händerna i handledsremmarna enligt instruktionen, börja gå och släpa stavarna efter dig. Slappna av och låt armarna pendla av sig själv, efter några steg kommer du automatiskt att börja gå växelgång (höger fot och vänster arm fram samtidigt och tvärtom). När du känner att du fått in den rätta takten kan du ta tag i stavarnas handtag och gå.